Azadi-Andisheh-retina
image_pdf

گزارش هیئت مدیره به چهارمین مجمع عمومی‌انجمن آزادی اندیشه

ضمن عرض سلام به تمامی‌ حاضران در این مجمع به همه یاران خوش‌آمد می‌گویم و مقدمشان را گرامی ‌می‌دارم. مناسب می‌نماید که نوروز و سال نو کهن ایرانی را به همه شادباش بگویم و برای همه آرزوی سالی خوش و همراه با موفقیت و بهروزی آرزو کنم. از یارانی که در این مجمع حضور یافته‌اند، صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم همکاری و همراهی پر دوام و مؤثرتر باشد.  

اینک گزارش کوتاهی از فعالیت‌های دو ساله انجمن (از فروردین 1399 تا فروردین 1402 خورشیدی) به اطلاع اعضای مجمع می‌رسد.

یکم. ادامه نشست های معمول اعضای هیئت مدیره انجمن

در طول این دو سال نشست‌های معمول هیئت مدیره پیوسته و منظم انجام شده است. با این توضیح که جلسات دو هفتگی به تدریج تبدیل شد به جلسات ماهانه و سرانجام در سال دوم تبدیل شد به دو ماه یک بار. دلیل چنین تغییری آن بود که بیش از این ضرورت نداشت. با این حال قرار بر این بود که هر گاه تشکیل جلسه لازم باشد، جلسه اعلام شده و نشست برگزار شود که گاه نیز چنین شد. بیفزایم صورت مذاکرات جلسات هیئت مدیره از آغاز مسئولیت اینجانب تا کنون موجود است.

دوم. برگزاری وبینارهای ماهانه

برگزاری وبینارهای ماهانه کاری بوده که از اوایل فعالیت‌های فرهنگی انجمن اجرا می‌شده و در این دو سال نیز ادامه داشته است. البته گاه نیز به مناسبت‌هایی به شکل کنفرانس اجرا شده است. در این برنامه‌ها، سخنرانان مختلف در باب موضوعات متنوع سخن گفته‌اند. گفتنی است که به رغم تلاش های فراوان، به دلایلی از جمله عدم دسترسی به سخنران مناسب، گاه وبینار منظم نبوده است.

سوم. کنفرانس های فصلی

از اوایل فعالیت انجمن، برگزاری کنفرانس‌های دوره‌ای و حضوری با موضوعات مشخص و با حضور حداقل سه سخنران در یکی از شهرها و کشورها، در دستور کار انجمن بوده و تا آغاز دوران بیماری کووید (کرونا) نیز عملی شده ولی در این دو سال اخیر از یک سو محدودیت‌های تجمعات تا حدودی ادامه داشت و از سوی دیگر به دلایل دیگر عملا موفق به برگزاری کنفرانس‌های دوره‌ای نشدیم. شاید در آینده ممکن شود.

چهارم. تداوم نشریه انجمن (آزادی اندیشه)

در اساسنامه انجمن انتشار نشریه به عنوان «قلب انجمن» توصیف شده است. تا کنون نیز نشریه «آزادی اندیشه» به تناوب و به موقع منتشر شده است. اما از آنجا که انتشار نشریه‌ای وزین و پرمحتوا به صورت فصلنامه عملا ممکن نبوده است، ناگزیر تصمیم گرفته شد که شش ماه یک بار منتشر شود. تا کنون در مجموع 12 شماره نشریه انتشار یافته و شماره آینده (شماره 13) نیز در اواخر بهار امسال منتشر خواهد شد.

اما در این دوره دو تحول مهم در ارتباط با نشریه رخ داده است. نخست آن که در گذشته نهاد انتشار نشریه وابسته بود به هئیت مدیره و از این رو تا فاصله برگزاری مجمع و انجام انتخابات تازه و تشکیل هئیت مدیره جدید، دورانی بود که می‌توان آن را «دوران فترت» گفت. زیرا در این دوران، که حدود شش ماه طول می‌کشید، امور نشریه عملا متوقف بود. اما از آغاز فعالیت هیئت مدیره چهارم، نهاد مستقلی با عنوان «شورای دبیران نشریه» تشکیل شد که در عین فعالیت در زیر مجموعه هیئت مدیره، خود نهاد مستقلی است و امورش را خود به صورت مستقل و خودبسنده انجام می‌دهد. اعضای شورای دبیران عبارتند از: علی بنوعزیزی (به عنوان سردبیر)، محمدرضا نیکفر، نیره توحیدی، سعید پیوندی، روجا فضائلی و جول هانیسک. خانم فضائلی به نمایندگی از هیئت مدیره انجمن عضویت شورای نشریه را بر عهده دارد و پیوسته امور مربوط به نشریه را به هیئت مدیره گزارش می‌کند. آقای علیرضا کاظمی ‌نیز عضو هیئت مدیره و دبیر اجرایی شورای نشریه است. شمار قابل توجهی از پژوهشگران و نویسندگان با تخصص های متنوع به عنوان شورای دبیران مشاور معرفی شده‌اند.

تحول مهم دیگر، دو زبانه بودن نشریه است. نشریه به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود و این بر فایدت نشریه و گستره مخاطبانش می‌افزاید.

نکته مهم دیگر آن است که نشریه در سطح نشریات آکادمیک و با رعایت قواعد و استانداردهای مورد استفاده در ژورنال های دانشگاهی و متعارف تنظیم و ارائه می‌شود و این به سهم خود تحولی مثبت و قابل توجه به شمار می‌رود.

ضمنا نشریه با کمک نهاد فرهنگی «ایران آکادمیا» منتشر می‌شود که بدین وسیله از همکاری آن نهاد صمیمانه سپاسگزاریم.

از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع دقیق‌تر از تحولات نشریه به یادداشت سردبیر و یادداشت ناشر در شماره ۱۱ نشریه رجوع شود.

پنجم. فعالیت سایت انجمن     

سایت انجمن یکی از ارکان فعالیت انجمن است. با این که در طول این سال‌ها سایت دچار تغییراتی شده است ولی در چند سال اخیر کاستی ها و نواقص آن برطرف شده و اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد. سایت در فرمت مناسبی تمامی ‌مقالات و سخنرانی‌ها و وبینارها را منتشر می‌کند و دسترسی به فرآورده‌های فکری و علمی ‌و فرهنگی انجمن از طریق این سایت آسان است.

ششم. امور مالی

همان گونه که می‌دانید وفق اساسنامه قرار است مبلغ 30 یورو برای اعضای انجمن به عنوان حق عضویت سالانه دریافت شود که عملا هر دو سال یک بار در آستانه تشکیل مجمع عمومی‌ (60 یورو) ستانده می‌شود. این بودجه در امور جاری (از جمله در صورت نیاز در باره انتشار نشریه و یا در صورت لزوم برای برگزاری کنفرانس‌ها) هزینه می‌شود. در حال حاضر مبلغ حدود ۲۰۰۰ یورور موجودی انجمن است.

آخرین کلام

مانند گذشته به اطلاع یاران و اعضای انجمن می‌رسانم که:

آن گونه که در آغاز در ذهن و زبان بانیان نخستین انجمن بوده و به طور خاص آنچه در بندهای مختلف اساسنامه انجمن آمده است، در تحقق اهداف و آرزوها کامیاب نبودیم. یکی از دلایل آن عدم همکاری‌های لازم و در حد انتظار اعضا بوده است. با این همه، اعضای هیئت مدیره در حد توان و امکانات خود برای تحقق اهداف و سیاست‌ها و پیشنهادهای مطرح شده در مجمع عمومی ‌پیشین تلاش کرده است.

اما پیشنهاد می‌شود که دوستان و یاران از هر طریق ممکن به یاری هیئت مدیره برخیزند. انجمن متعلق به همه اعضاست و از این رو بدون یاری و همکاری همه موفق نخواهد بود. از جمله این کمک‌ها می‌تواند چنین باشد: مشارکت بیشتر در مجمع عمومی، داوطلب شدن برای عضویت انتخابی در هیئت مدیره، مشارکت فعال در تعیین سیاست‌های آینده، اقدام به پرداخت حق عضویت سالانه و در صورت امکان تشویق ارباب همت به کمک های بیشتر و داوطلبانه، همکاری جدی در تولیدات فرهنگی و ارائه آن‌ها در نشریه و یا در وبینارهای انجمن. امیدوارم هیئت مدیره آینده پرتوان تر و مفیدتر برای تحقق اهداف و پیشنهادها بکوشد. برای هیئت مدیره جدید موفقیت بیشتر آرزو می‌کنم.

یکشنبه ۲۷ فروردین 1402 خورشیدی / 16 آوریل 2023 میلادی

دبیر هیدت مدیره

حسن یوسفی اشکوری   


گزارش چهارمین مجمع عمومی انجمن آزادی اندیشه و نتایج انتخابات آن

به اطلاع اعضای انجمن آزادی اندیشه می رسد که به منظور اجرای فصل هفتم اساسنامه انجمن آزادی اندیشه و در پی ارسال چند فراخوان برای تمام اعضای انجمن، پنجمین مجمع عمومی انجمن آزادی اندیشه در روز یکشنبه 27 فروردین 1402 / 16 آوریل 2023 میلادی ساعت 1۹ به وقت اروپای مرکزی با حضور هجده نفر به طور مجازی تشکیل شد. وفق اساسنامه، حاضران ترکیبی بود از اعضایی که حق عضویت پرداخت کرده و برخی نیز پرداخت نکرده ولی حق شرکت و اظهارنظر داشته اند.

دستور جلسه عبارت بود از: ۱ – معرفی رئیس مجمع، ۲ – قرائت گزارش دبیر هیئت مدیره از فعالیت های انجمن در دو سال گذشته، ۳ – طرح پرسش های حاضران، ۴ – طرح پیشنهادها برای اجرا در هیئت مدیره بعدی، ۵ – اعلام داوطلبی برای شرکت در انتخابات جاری و ۶ – انجام انتخابات از طریق نرم افزاری مخصوص و اعلام آن.  این دستورها به ترتیب عملی شدند.

در آغاز آقای دکتر کاظم علمداری به عنوان مدیر مجمع عمومی توسط دبیر هیئت مدیره معرفی شد. این انتخاب در آخرین نشست هیئت مدیره تصویب شده بود. پس از آن دبیر هیئت مدیره (اشکوری) متن گزارش خود را برای حاضران قرائت کرد. در پی آن پرسش هایی از دبیر مطرح شده که پاسخ لازم ارائه شد. پس از آن پیشنهادهایی برای اجرای شدن از سوی برخی اعضا مطرح شد. این پیشنهادها یادداشت شده و در اختیار اعضای هیئت مدیره جدید قرار خواهد گرفت.

در ادامه هشت داوطلب برای عضویت در هیئت مدیره جدید اعلام شد. قرار شد که نرم افزاری مناسب برای اعضایی که حق رأی داشتند (ولو این که در مجمع حضور نداشتند) فرستاده شود به گونه ای که آرای مأخوذه کاملا مخفی باشد و پس از چهل و هشت ساعت نتایج در اختیار دبیر هیئت مدیره قرار گیرد. در مجموع ۲۰ نفر که حق عضویت پرداخته بودند حق رای داشتند. ضمنا طبق اساسنامه برخی از اعضا به نمایندگی از بعضی اعضای غایب رأی داده اند.   

پس از انقضای مدت اخذ آرا در پایان روز چهارشنبه ۱۹ آوریل نتایج بدین ترتیب اعلام شد:

علیرضا کاظمی ۱۹ رأی

منصوره شجاعی ۱۸ رأی

کاظم علمداری  ۱۸ رأی

حسن یوسفی اشکوری ۱۸ رأی

کاظم کردوانی ۱۷ رأی

زهرا باقری شاد ۱۶

جلیل روشندل ۱۵ رأی

مهرداد صمدزاده ۱۲ رأی

بدین ترتیب پنج نفر از منتخبین به عنوان اعضای اصلی و دو نفر به عنوان عضو علی البدل خواهند بود. 

دبیر هیئت مدیره انجمن

حسن یوسفی اشکوری

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۱ آوریل ۲۰۲۳