ID con new
image_pdf

انجمن آزادی اندیشه کنفرانس «مسئله هویت» را شنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۳ آذر ۱۳۹۸) در شهر کلن آلمان با سخنرانی علیرضا مناف‌زاده،‌ حسن یوسفی اشکوری و محمدرضا نیکفر برگزار کرد.

عنوان سخنرانی علیرضا مناف‌زاده «کتاب‌های درسی تاریخ: پیام آوران صلح یا منادیان کینه و نفرت» بود. مناف‌زاده سخنرانی خود را با پاسخ به این پرسش‌ها آغاز کرد: هویت‌های ملی از چه زمانی در اروپا ساخته شدند و چگونه سرآمدان سیاسی و فرهنگیِ جامعه‌های غیرغربی به ویژه جامعه‌های شرقی و خاور میانه ‌ای زیر تأثیر اروپا دست به هویت سازی ملی زدند؟هویت منفی و هویت مثبت ملی یعنی چه؟ و چرا هویت ملی ایرانی هویتی منفی است؟

او سپس با بررسی کوتاه کتاب‌های درسیِ تاریخ در ایران و بعضی کشورهای عربی نشان داد که اولاً، تصویر ذهنی ایرانیان در تاریخ‌هایی که در مدارس کشورهای عربی به بچه ها درس می‌دهند چیست؛ و ثانیاً،‌ تصویر ذهنیِ عرب‌ها در تاریخ‌هایی که به بچه‌های ایرانی درس می‌دهند چیست.

از علیرضا مناف‌زاده مقاله مرتبطی در نشریه آزادی اندیشه شماره ۸ با نام «هویت: گوهری نامشهود یا تصویری خیالی» (صفحه ۱۲ تا ۳۵) منتشر شده است.

ویدئوی سخنرانی علیرضا مناف‌زاده:

عنوان سخنرانی حسن یوسفی اشکوری «سه نکته اساسی در ارتباط با دین و ملیت» بود. اشکوری پس از ارائه تعاریفی حداقلی از دین و ملت و ملیت به سه نکته ضروری اشاره کرد: یکم. نخست آن که، اگر قرار بر هویت تاریخی و فرهنگی و ملی هر قوم و از جمله ایران باشد، البته دین از مهم ترین مقوّمات تشکیل ملیت بوده و هست؛ نکته مهم دیگر پرسش از رابطه بین ملیت، دین و امت است؛ و نکته واپسین به این باز می‌گردد که بازنشسته کردن سیاسی دین و نهادهای دینی در نظام های مدرن سکولار امروزین، هرگز به معنای بی اعتباری کل دیانت و یا حذف آموزه های دینی و مذهبی به طور عام و یا به طور خاص در جهان اسلام و یا ایران شیعی نیست.

از حسن یوسفی اشکوری مقاله مرتبطی در نشریه آزادی اندیشه شماره ۸ با نام «دین، ملیت و ملت؛ گذشته، حال و آینده» (صفحه ۸۴ تا ۱۰۵) منتشر شده است.

ویدئوی سخنرانی حسن یوسفی اشکوری:

عنوان سخنرانی محمدرضا نیکفر «نقد سیاست هویت» بود. نیکفر در سخنرانی خود به این موضوع پرداخت که مفهوم ایدئولوژیک “هویت” چه می‌گوید و سیاست مبتنی بر آن چه سیاستی است. نکته مرکزی این سخنرانی را چنین می‌توان خلاصه کرد که سیاست هویت سیاستی آزادی‌خواه و عدالت‌جو نیست، به مسائل اساسی تبعیض، بهره‌کشی، خشونت و محیط زیست پاسخ نمی‌دهد و کاملا محتمل است که به خشونت بینجامد.

از محمدرضا نیکفر گفت‌و‌گوی مرتبطی در نشریه آزادی اندیشه شماره ۸ با نام «نقد سیاست هویت» (صفحه ۳۶ تا ۵۳) منتشر شده است.

ویدئوی سخنرانی محمدرضا نیکفر: